سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک خوردگی حرارتی بتن

 

ترک خوردگی حرارتی بتن

 

ترک خوردگی حرارتی به دلیل اختلاف بیش از حد دما در درون یا محیط اطراف یک سازه بتنی رخ می دهد. تفاضل دمایی سبب می شود که بخش سردتر که در تماس با بخش گرمتر است، بیشتر منقبض شود و بخش گرم تر بیشتر منبسط شود. ترک خوردگی حرارتی زمانی ظاهر می شود که تنش های کششی ناشی از این تغییر حجم ها از مقاومت کششی درجای بتن (in-place concrete tensile strength) بیشتر شود. ترک خوردگی ناشی از حرارت معمولاً در اعضای بتنی رخ می­دهد که به عنوان بتن حجیم درنظر گرفته نشده است.

ترک خوردگی حرارتی چرا رخ می­دهد؟

 

هیدراسیون مواد سیمانی سبب تولید گرما تولید در تمامی اعضای بتن در روزهای ابتدایی بتن ریزی می شود. این گرما در اعضای نازک سریعا پخش می­شود و مشکلی را ایجاد نمی کند. اما در بخش های ضخیم تر، دمای داخلی افزایش یافته به آرامی افت می­کند، در حالی که سطوح آن به سرعت تا دمای محیطی سرد می شود. سطح در تماس به دلیل سرد شدگی و داخل بتن به دلیل گرم شدگی دچار تغییرات حجمی می شوند. این تغییرات، تنش های کششی ایجاد می کند که می­تواند سطح بتن را دست خوش ترک خوردگی کند. در اثر موارد، ترک خوردگی حرارتی در سنین اولیه رخ می­دهد. ترک خوردگی حرارتی در سنین ثانویه به ندرت رخ می­دهد.

اعضای بتن در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت و سرما، منبسط و منقبض می­شوند. این تغییرات حجمی به دلیل ذات بتن، در برخی از مقاطع محدود می­شود و شکستگی رخ می دهد. این نوع از ترک خوردگی را ترک خوردگی حرارتی می نامیم. این ترک در سنین ثانویه نیز رخ می­دهد.

1-    مدل HIPERPAV برای روسازی ها (www.hiperpav.com)؛

2-مدل ConcreteWorks برای روسازی سازی های و اعضای بتنی حجمی (www.texasconcreteworks.com).

برای تحلیل های حرارتی می توانید از متخصصین و مشاوره بتن گروه ایران بتن استفاده کنید.

بخش عمده ای از مسئولیت به حداقل رساندن ترک خوردگی حرارتی مربوط به طراح و پیمانکار است.

منابع

 

 

 ACI 224.1R, Causes,  Evaluation,  and  Repair  of  Cracks  in Concrete Structures, American Concrete Institute
ACI 207.2R, Report on  Thermal  and  Volume  Change  Effects on Cracking  of  Mass Concrete,  American   Concrete Institute, www.concrete.org

 

 

 

گروه ایران بتن - بتن آماده - قطعات پیش ساخته و صنایع وابسته 

منبع    :  https://irconcrete.com/  
اینستاگرام گروه ایران بتن    :  https://www.instagram.com/irconcrete_group/ 
توییتر گروه ایران بتن    :  https://twitter.com/21L4U54xzBikjBv?s=08 
تلکرام گروه ایران بتن    :  https://t.me/irconc 
فیسبوک گروه ایران بتن    :  https://www.facebook.com/irconcretecom/ 

گروه ایران بتن     - بانک اطلاعات صنعت     بتن ایران     صنایع وابسته به آن. سیمان ، سنگدانه ، شن و ماسه ، مواد افزودنی     بتنی، الیاف،     بتن     آماده و قطعات پیش ساخته آزمایشگاه    .  مشاوره تخصصی خرید و فروش و تولید انواع بتن آماده و قطعات بتنی پیش ساخته 

دیجیتال مارکتینگ صنعت بتن
iran concrete group ICG